BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Od 1 września po toruńskich torowiskach jeździł będzie tramwaj o numerze bocznym 306, na pokładzie którego prezentowana jest wystawa prezentująca dotychczasowe efekty projektu. 20 oprawionych zdjęć wraz z opisami ma na celu przybliżyć mieszkańcom miasta, podróżującym komunikacją miejską wszystkie 8 zadań projektu.

Tramwaj z wyjątkową zawartością będzie poruszał się po Toruniu co najmniej do zakończenia projektu. 

Projekt BiT-City jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, Priorytet VII. Transport przyjazny środowisku, Działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Projekt jest realizowany przy dofinansowaniu z Funduszu Spójności. Projekt jest komplementarny z Projektem pn. „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, który realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Inwestycja realizowana przez Gminę Miasta Toruń oraz Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o. ma sprawić, że komunikacja szynowa stanie się realną alternatywą dla transportu indywidualnego. Wartość Projektu została oszacowana na ponad 272 mln złotych. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na usprawnienie toruńskiego transportu miejskiego z Funduszu Spójności przekazanych zostanie ponad 131 mln złotych. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na 2015 rok.

2015-08-31

Informujemy, że już od września wznawiamy naszą akcję informacyjno-promocyjną w toruńskich szkołach. Dzieci będą poznawać nasze odmienione miasto dzięki komiksowi o przygodach małego Mikołaja Kopernika. Rezultaty projektu zostaną przedstawione w przystępny sposób dzięki edukacyjnym grom i zabawom.

2015-08-28

Projekt „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – Bit-City” wkracza w decydującą fazę, a jego efekty widoczne są zarówno dla mieszkańców Torunia, jak i podróżnych. Dzięki realizowanej inwestycji będzie bardziej komfortowo i jeszcze bezpieczniej. Z transportu tramwajowego bez przeszkód skorzystają osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, a tramwaje będą kursować z większą prędkością i częstotliwością, co oznacza skrócenie czasu podróży.

Będzie to możliwe m.in. dzięki budowie węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto oraz przebudowie torowiska na linii średnicowej od węzła do Alei Solidarności. W ostatnim czasie zrealizowano wiele prac w tym zakresie. Zakończone zostały zasadnicze roboty torowe i trakcyjne, a dodatkowo poprowadzono większość robót drogowych na głównym odcinku ulic. Obecnie trwają prace związane z infrastrukturą techniczną, a także z zagospodarowaniem skweru zieleni wokół pomnika Poległych Kolejarzy, na Placu 18 Stycznia oraz przy ulicy Skrzyńskiego, gdzie do wykonania została nawierzchnia drogi i parkingu oraz chodniki wraz ze ścieżką rowerową. Na kładce, która prezentuje się bardzo okazale, trwa montaż szklanego zadaszenia, a w jej obrębie budowane są nowe perony. Niebawem rozpocznie się także montaż wygrodzeń i wiat przystankowych.

W ramach projektu zakończono modernizację 24 platform przystankowych. Dzięki podwyższeniu platform wsiadanie do tramwajów nie sprawia już problemów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanki zostały wyposażone w wiaty przeciwdeszczowe, ławki dla oczekujących pasażerów, a także stojaki rowerowe, umożliwiające pozostawienie jednośladu i zmianę środka transportu. Z końcem ubiegłego roku rozpoczęto wdrożenie systemu monitoringu (zadanie 3), którym objęte zostaną wszystkie przystanki tramwajowe w mieście. W sumie sytuację na przystankach monitorować będzie 76 kamer HD, z których obrazy będą przesyłane do centrum nadzoru monitoringu wizyjnego. Na chwilę obecną wybudowano 6,5 km kanalizacji teletechnicznej (z planowanych 8 km) oraz zainstalowano ponad 25 km kabli światłowodowych i energetycznych do punktów kamerowych. Powstała sala operatorska z dwoma stanowiskami operatorskimi i ścianą wizyjną, na której można będzie obserwować zdarzenia na przystankach. Na końcowym etapie jest modernizacja stacji trakcyjnych –„Centralnej” i „Wschodniej”.

Stacje zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia zasilające sieć trakcyjną i układy sterowania. Centralne sterowanie i monitoring jest możliwy dzięki powstaniu Centrum Sterującego, a podgląd na działanie sytemu ma także dyspozytor tramwajowy. Pętla Motoarena została oddana do użytku pasażerów w styczniu tego roku. Wyremontowano budynek socjalny dla motorniczych, wybudowano sieć trakcyjną i układ chodników oraz rozbudowano i unowocześniono platformy przystankowe, a dzięki przebudowie układu torowego i budowie dodatkowych torów odstawczych pętla została dostosowana do obsługi zwiększonej ilości taboru. Cały czas trwają prace nad rewitalizacją Dworca Głównego, gdzie dotychczas m.in. ukończono modernizację budynku poczty (na czas remontu dworca przeniesiono tutaj kasy, poczekalnie oraz punkty gastronomiczno- -handlowe), gotowe są dworcowe toalety, budynek Straży Ochrony Kolei, hostel na 50 miejsc oraz część peronów. Wewnątrz budynku wykonano wszystkie rozbiórki i położono instalację elektryczną oraz sanitarną. Jednocześnie prowadzone są prace nad renowacją i oczyszczaniem elewacji obiektu oraz budową tunelu, dzięki któremu pasażerowie będą mogli dostać się na dworzec zarówno od ulicy Podgórskiej, jak i od ulicy Kujawskiej. Dużym udogodnieniem dla podróżujących będą ruchome schody prowadzące do budynku głównego oraz winda. Projekt obejmuje również zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.

Mieszkańcy Torunia mogą korzystać już z niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Po mieście porusza się 6 trójczłonowych oraz 6 pięcioczłonowych tramwajów, które wyposażone są w monitoring, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wi-fi oraz platformy dla wózków inwalidzkich. Wkrótce do Torunia trafi 5 tramwajów dwukierunkowych, które sprawdzą się jako uniwersalne pojazdy do codziennej eksploatacji, a także na remontowanych torowiskach oraz na liniach, gdzie nie ma pętli. Realizowany projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

2015-08-04

Dwanaście nowoczesnych tramwajów typu SWING kursuje już po toruńskich torach. Ale na tym nie koniec. Pasażerowie będą także korzystać z tramwajów dwukierunkowych.

W sumie będzie pięć tramwajów pięcioczłonowych typu SWING DUO. Tramwaje dwukierunkowe będą obsługiwać trasy niezakończone pętlą. Jak będą się prezentować nowe pojazdy?

Ich design łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorami, co idealnie współgra z unikalnym charakterem Torunia. Nowe tramwaje będą – podobnie jak te już kursujące – w 100 proc. niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny wjazd do tramwajów zapewnią specjalnie wysuwane rampy. Dzięki nim bez problemów z pojazdów skorzystają osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich czy np. rodzice z dziećmi.

Ponadto każdy tramwaj SWING DUO wyposażony będzie w klimatyzację, system monitoringu, system informacji pasażerskiej, system liczenia pasażerów oraz w automat do sprzedaży biletów. Podróżowanie tymi tramwajami będzie więc komfortowe i bezpieczne.

2015-07-28

W dniu 09.07.2015r. nastąpiła zmiana organizacji ruchu w ul. Traugutta, Plac 18 Stycznia, Warszawska. Ruch kołowy odbywa się po docelowych pasach jezdni w dwóch kierunkach z możliwością skrętu i wyjazdu z ulicy Bulwar Filadelfijski. Nie ma możliwości skrętu w kierunku Plac 18 Stycznia. Przeniesiono tymczasowy przystanek autobusowy " Dworzec Miasto" (Kierunek Rubinkowo) linii numer 51 i 02 w docelowe miejsce w pobliżu kładki dla pieszych (ul. Traugutta).

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać informacje o projekcie.