BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., w związku z robotami budowlanymi prowadzonymi na ul. Szumana, pl. św. Katarzyny, Warszawskiej i św. Jakuba w ramach zadań „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto (Pl. 18 Stycznia) do Alei Solidarności poprawiająca dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO poprzez transport przyjazny środowisku" oraz „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego tramwajową linię średnicową nr 1 oraz pozostały transport publiczny z koleją metropolitalną BiT-City” realizowanych w ramach projektu pn. „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” współfinansowanego przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pragnie przeprosić Państwa za wszelkie utrudnienia i niedogodności związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Dzięki sprzyjającej pogodzie roboty związane z przebudową torowiska tramwajowego wokół Starówki i budową węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP Toruń Miasto przebiegają sprawnie i terminowo.

W tej chwili roboty koncentrują się na ul. Warszawskiej, Traugutta i na skrzyżowaniu tych ulic z Bulwarem Filadelfijskim i ul. św. Jakuba, gdzie trwają intensywne roboty drogowe i instalacyjne oraz konstrukcyjne przy kładce dla pieszych. Od 5 marca 2015 r. zamknięta jest ul. św. Jakuba od strony Bulwaru Filadelfijskiego, gdzie drogowcy wykonują krawężniki i konstrukcję jezdni dla nowego układu skrzyżowania. W tym samym czasie wykonywane są roboty sanitarne na północnej jezdni ul. Warszawskiej na odcinku od ul. Traugutta do Woli Zamkowej. Ich zakończenie umożliwi przystąpienie do robót związanych z budową w tym miejscu nowego toru północnego. Od przyszłego tygodnia planuje się roboty bitumiczne na południowej jezdni ulic: Warszawskiej i Traugutta, aby jak najszybciej udrożnić ruch samochodowy.

Jednocześnie, żeby w pełni wykorzystać sprzyjające warunki atmosferyczne, drogowcy od początku przyszłego tygodnia ruszą z robotami na północnej jezdni pl. św. Katarzyny na odcinku od Woli Zamkowej do ul. św. Katarzyny, gdzie przewidziana jest wymiana całej konstrukcji jezdni wraz z budową wyniesienia w obrębie przystanku tramwajowego (tzw. „przystanek wiedeński”). W dalszej kolejności realizowana będzie budowa nowego torowiska na tym odcinku.

W związku z powyższym pojawią się zmiany w organizacji ruchu w tym rejonie naszego miasta. Wjazd w ul. św. Jakuba od strony Bulwaru Filadelfijskiego będzie zamknięty do 10 marca 2015 r. Wjazd w ul. św. Jakuba będzie możliwy wyłącznie od strony Woli Zamkowej. Potem ruch od strony Bulwaru Filadelfijskiego zostanie uruchomiony na tymczasowej nawierzchni.

Zamknięcie całej ul. Warszawskiej na odcinku od Bulwaru Filadelfijskiego do Woli Zamkowej potrwa do 15 marca 2015 r. Dodatkowo w dniach 11 i 12 marca drogowcy planują wykonać roboty bitumiczne w południowej części skrzyżowania ul. Traugutta, Bulwar Filadelfijski, Warszawska. W tym czasie przejazd przez torowisko w kierunku Bulwaru Filadelfijskiego będzie niemożliwy. W tym czasie, pojazdy poruszające się ul. Traugutta będą kierowane przez pl. 18 Stycznia i ul. Piastowską. Samochody jadące w przeciwnym kierunku będą musiały jechać tak jak dotychczas ul. Piastowską,  Pl. 18 Stycznia i ul. Traugutta. Kierowcy jadący Bulwarem Filadelfijskim będą kierowani objazdami przez ul. św. Jakuba, Wola Zamkowa i dalej na wprost przedłużeniem ul. Dobrzyńskiej, skąd będą mogli jechać w stronę Rubinkowa przez pl. Pokoju Toruńskiego lub pl. 18 Stycznia i ul. Traugutta. W tym czasie ruch do posesji przy ul. Warszawskiej będzie możliwy od strony ul. Traugutta lub Woli Zamkowej.

Dodatkowo, od poniedziałku 9 marca 2015 roku, ruch na odcinku pl. św. Katarzyny od Woli Zamkowej w kierunku ul. Szumana zostanie całkowicie zamknięty, z wyłączeniem autobusów komunikacji miejskiej, które będą mogły poruszać się po południowej jezdni.

Aby zmniejszyć uciążliwości w ruchu w tym rejonie Starówki, otwarte pozostaną skrzyżowania przy Woli Zamkowej i ul. Jęczmiennej, na dotychczasowych zasadach czyli z możliwością przejazdu przez torowisko w obu kierunkach. Roboty prowadzone w tym czasie nie wpłyną negatywnie na ruch tramwajów, który będzie odbywał się jak dotychczas, wahadłowo na odcinku od ul. Jęczmiennej.

W najbliższym czasie, jeśli utrzymają się korzystne warunki pogodowe i roboty w najbliższym okresie przebiegną bez żadnych zakłóceń, planowane jest otwarcie dla ruchu południowej jezdni na odcinku od Bulwaru Filadelfijskiego do ul. Jęczmiennej. Kierunek jazdy zostanie utrzymany, a więc pojazdy będą poruszały się od strony Rubinkowa w kierunku Wałów gen. Sikorskiego.

Jednocześnie informujemy, że o wszelkich zmianach w organizacji ruchu wpływających na dostęp do posesji zlokalizowanych wzdłuż remontowanych ulic, będą Państwo informowani na bieżąco, w osobnej korespondencji.

Inwestycja realizowana jest przez Generalnego Wykonawcę, firmę Budimex Budownictwo Sp. z o.o., Biuro Budowy w Toruniu przy ul. Szosa Bydgoska 50.

Jeszcze raz przepraszamy za wszelkie utrudnienia spowodowane realizacją inwestycji.

2015-03-06

26.02.2015 r. odbył się przejazd próbny tramwaju po nowym torze tramwajowym na odcinku ul. Szumana, Pl. św. Katarzyny i Warszawskiej. Próba przebiegła pomyślnie. Od 27.02 br. zostanie wznowiony ruch tramwajowy na Rubinkowo. Od godz. 23:30 ruszą tramwaje linii nocnej 1N, a od soboty zaczną jeździć w pełnym wymiarze linie dzienne nr 1 i 5.

 

Na ww. odcinku prowadzonych robót tramwaje będą poruszać się po wybudowanym południowym torze w obu kierunkach. Przystanki będą znajdować się na ulicy Szumana w docelowym miejscu na nowo wybudowanym  "przystanku wiedeńskim" (kierunek Olimpijska), na Placu św. Katarzyny (przystanek tymczasowy w kierunku centrum) oraz na ulicy Traugutta (obydwa kierunki). Jednocześnie ruszają pełną parą roboty przy budowie północnego toru. Stary tor został już prawie w całości rozebrany, a od 2 marca rozpocznie się przygotowanie konstrukcji nowego torowiska. Równolegle trwają zaawansowane prace trakcyjne. Na prawie całym odcinku robót montowane są nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe, trwają także roboty instalacyjne i drogowe na ulicy Traugutta i placu 18-stycznia. Kontynuowane są prace przy kładce dla pieszych na węźle przesiadkowym Toruń Miasto. Przystanki tymczasowe w trakcie trwania robót będą dyslokowane w miarę postępu robót.

Prace na tym odcinku wchodzą w zakres zadania 1 i 6 projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

2015-02-27

Jeden z kluczowych punktów na tramwajowej mapie Torunia przeszedł prawdziwą metamorfozę. Pętla została oddana do eksploatacji z końcem stycznia. Modernizacja popularnej Motoareny składała się z wielu elementów, a końcowy efekt robi duże wrażenie. Koszt całej inwestycji wyniósł 9 827 700 złotych brutto. Inwestycja przyniosła wiele korzyści zarówno osobom korzystającym z transportu tramwajowego, jak i motorniczym. Przyczyni się także do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych MZK.

Przystanki znajdujące się na terenie pętli zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pętla została wyposażona w cztery platformy przystankowe. Podniesienie rzędnych platform do poziomu podłogi nowych tramwajów ułatwi korzystanie z nowego taboru m.in. osobom starszym czy niepełnosprawnym, poruszającym się na wózkach inwalidzkich. 

Dodatkowo z myślą o osobach niedowidzących i słabowidzących platformy zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa z wypustkami, wykonane z płyt w kolorze odróżniającym się od pozostałej nawierzchni platformy. Ponadto na przystanku dla wsiadających pasażerowie mogą ochronić się przed opadami deszczu bądź śniegu dzięki zamontowanym dwóm wiatom. To dobra informacja przed rozpoczęciem sezonu dla amatorów sportu żużlowego. 

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów na terenie całej pętli pojawiły się wygrodzenia zabezpieczające przed wtargnięciem pieszego pod tramwaj oraz chroniące pieszych przed samochodami. Wybudowane zostały specjalne systemy chodników bezpośrednio kierujących pasażerów do poszczególnych platform. Nie zapomniano także o miłośnikach rowerów: wyremontowano ścieżkę rowerową, a także przygotowano plac pod przyszłe miejsca parkingowe dla rowerów.
W lepszych warunkach będą także pracować motorniczowie, ponieważ modernizacji został poddany budynek socjalny. Zlikwidowano bezodpływowy zbiornik na ścieki, i podłączono budynek do kanalizacji sanitarnej. Dodatkowo motorniczowie korzystają ze specjalnych kart, które umożliwiają wejście do budynku i otwieranie szlabanu zainstalowanego na wjeździe na wyremontowany parking dla pracowników.

 
 

Na pętli przebudowano cały układ torowy oraz dobudowano dodatkowe tory odstawcze, które zostały odgrodzone, co zapewni ochronę parkowanym tam tramwajom. W sumie wybudowano osiem rozjazdów, cztery z nich są sterowane automatycznie z tramwaju, a pozostałe mechanicznie. 

Wszystkie zwrotnice w obrębie pętli zostały wyposażone w grzałki ogrzewające rozjazdy, dzięki czemu przy niskich temperaturach nie będą zamarzać. Ponadto wymieniono słupy trakcyjne, oświetlenie drogowe, a także zainstalowano oświetlenie wewnętrzne pętli, między innymi torów odstawczych oraz platform przystankowych. Wszystkie prace budowlane wykonane zostały w przeciągu sześciu miesięcy.

W ramach kolejnych działań na platformie przystankowej dla wsiadających zostanie dodatkowo zamontowana także tablica systemu informacji pasażerskiej z godzinami odjazdu tramwajów, która będzie wyposażona w informację głosową, pomocną dla osób niedowidzących i słabowidzących. 

Modernizacja pętli tramwajowej Motoarena to jeden z elementów projektu pod nazwą „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, którego celem jest poprawa sprawności funkcjonowania transportu tramwajowego w naszym mieście.

2015-02-23

W związku z pracami torowymi w ul. Traugutta i Szumana (przełożenie zwrotnic)prowadzonymi w ramach projektu BiT-City, od poniedziałku 16.02.2015 r. godz. 4:30 do piątku 27.02.2015 r. godz. 23:30 wstrzymany zostanie ruch tramwajów na odcinku od Placu Teatralnego do pętli Olimpijska.

Wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
•    Tramwaje linii nr 1 kursować będą na trasie:
UNIWERSYTET – Gagarina – Sienkiewicza – Bema – Kraszewskiego - Czerwona Droga – Odrodzenia - Przy Kaszowniku – Warneńczyka – Kościuszki - Skłodowskiej Curie - WSCHODNIA,

•    Na odcinku Olimpijska – Odrodzenia uruchomione zostaną autobusy linii nr 51 na trasie:
OLIMPIJSKA - Konstytucji 3 Maja – Ślaskiego - Szosa Lubicka - Lubicka- Traugutta – Warszawska - Plac św. Katarzyny – Szumana - Wały gen. Sikorskiego - Aleja Solidarności - ODRODZENIA (powrót ulicami: Dąbrowskiego – Plac św. Katarzyny – Piastowską - Plac 18 Stycznia - Traugutta).


Bilety jednorazowe skasowane w autobusach linii nr 51 zachowują ważność
- w tramwajach linii nr 1 na odcinku Odrodzenia - Uniwersytet i odwrotnie,
- w tramwajach linii nr 2 na odcinku Odrodzenia – Motoarena i odwrotnie,
- w tramwajach linii nr 3 na odcinku Plac Teatralny – Reja i odwrotnie.

Bilety miesięczne na linie tramwajowe zachowują ważność w autobusach linii nr 51.

•    Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii nr 5 i nocnej 1N.
„Za Tramwaj 1N” kursować będzie autobus wg rozkładu linii 1N.
W autobusach za tramwaj linii nocnej nr 1N obowiązują opłaty za przejazd
jak na liniach tramwajowych, tj. normalny - 2,80 zł oraz ulgowy - 1,40 zł.

Autobusy linii nr 51 i „Za tramwaj linii 1N” zatrzymywać się będą na przystankach autobusowych w pobliżu przystanków tramwajowych.
W kierunku Olimpijskiej przystanek „Plac św. Katarzyny” – zlokalizowany będzie przy wyjeździe z parkingu podziemnego, a przystanek „Dworzec Miasto” – przy przychodni kolejowej.

2015-02-15

W dniu 19.01.2015 r. otwarto dla ruchu skrzyżowanie ulicy Warszawskiej z Wolą Zamkową, tym samym możliwy jest wyjazd i wjazd na obszar starówki z Placu Św. Katarzyny.

Na obszarze obejmującym zadanie 1 i 6 projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” wykonano południowy tor do skrzyżowania w ulicę Bulwar Filadelfijski oraz wybudowano przystanek wiedeński przy ulicy Szumana (w kierunku Rubinkowa). Udało się także wylać dolne warstwy nawierzchni asfaltowej południowej jezdni na odcinku od ulicy Jęczmiennej do ulicy Poniatowskiego.

Wykonawca robót – firma Budimex Budownictwo Sp. z o. o. – położył nowy wodociąg
i przebudował sieci podziemne po południowej stronie na odcinku od ulicy Jęczmiennej
do IV LO, a przy okazji zainstalował już nowe przyłącza wodne i gazowe do budynków przy ulicy Warszawskiej. Trwa budowa kanalizacji deszczowej w obrębie południowej jezdni ulicy Traugutta od skrzyżowania z Bulwarem Filadelfijskim do mostu kolejowego.

Ponadto trwa budowa i przebudowa sieci elektrycznych i teletechnicznych na odcinku ulicy Warszawskiej i przy ulicy Traugutta. Firma Budimex Budownictwo Sp. z o. o. rozpoczęła układanie kabli oświetlenia ulicznego na terenie skweru zieleni pomiędzy ulicą Traugutta a Placem 18-tego Stycznia. Kontynuowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą Traugutta: trwa wylewanie konstrukcji nośnych szybów windowych.

Jeśli pogoda będzie sprzyjająca, nadal kontynuowane będą roboty drogowe na południowej jezdni ulicy Warszawskiej, rozpocznie się tam budowa wodociągu przy skrzyżowaniu z Bulwarem Filadelfijskim oraz przebudowa sieci gazowej i budowa kanalizacji deszczowej na Placu 18-go Stycznia w okolicach dworca kolejowego. Zostaną postawione pierwsze nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe. Planowane jest także przełożenie ruchu tramwajów na nowo wybudowane torowisko.

Projekt „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko.

2015-01-23
 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać informacje o projekcie.