BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Dzień przed końcem roku, 30 grudnia, na toruńskie torowiska pierwszy raz wyjechał dwukierunkowy tramwaj o numerze taborowym 313. Toruń jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, które wprowadza taki tabor.

W chwili obecnej tramwaj porusza się na trasie linii tramwajowej nr 1 ( Uniwersytet - Olimpijska).

Przetarg na zakup czterech sztuk taboru  niskopodłogowego dwukierunkowego dwustronnego wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego, pakietu eksploatacyjno-naprawczego, z opcją zakupu dodatkowych dwóch tramwajów Miejski Zakład Komunikacji ogłosił w listopadzie ub.r. Wpłynęła na niego jedna oferta - złożona przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.

Dwukierunkowe tramwaje swing charakteryzują się tym, że mogą obsługiwać linie nie wyposażone w pętlę tramwajową. Dwukierunkowe tramwaje sprawdzają się w miastach rozbudowujących się i tam, gdzie prowadzone są  remonty dróg czy torowisk, gdzie dojazd do pętli jest niemożliwy.

8 kwietnia 2015 r. miejska spółka – Miejski Zakład Komunikacji – podpisała w tej sprawie umowę z bydgoską PESĄ. Miasto skorzystało z prawa opcji i zamówiło łącznie pięć tramwajów. Toruń jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, które wprowadza taki tabor. Miasto skorzystało z prawa opcji i zamówiło łącznie pięć tramwajów.

Cena netto jednego tramwaju pięcioczłonowego dwukierunkowego wynosi 6 890 000,00 złotych netto, co po uwzględnieniu podatku od towarów i usług wyliczonego wg stawki 23%, w wysokości 1 584 700,00 złotych daje kwotę 8 474 700,00 złotych brutto. Łączna cena dostawy w zakresie opcjonalnym zamówienia (5 tramwajów plus pozostałe elementy objęte zamówieniem) wynosi 37 800 225,00 złotych netto co, po uwzględnieniu podatku od towarów i usług w wysokości 8 694051,75 złotych daje kwotę 46 494 276,75 złotych brutto.

Pierwszy dwukierunkowy swing dotarł do Torunia na początku grudnia. Ostatni – w nocy przed wigilią. Nowe tramwaje pomieszczą po 200 pasażerów. Są  pięcioczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, posiadajś monitoring, automaty do sprzedaży biletów, system informacji pasażerskiej. Główna różnica w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów niskopodłogowych po naszym mieście to dodatkowa kabina motorniczego oraz dodatkowy komplet drzwi - 8 drzwi dwustrumieniowych i 4 jednostrumieniowe. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć taki pojazd, to 70 km/h.

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać informacje o projekcie.