BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Nowoczesny tabor tramwajowy na ulicach Torunia, wybudowane przystanki, zmodernizowane pętle i torowiska – to tylko nieliczne działania, jakie mogą zauważyć mieszkańcy Torunia. Wszystko dzięki projektowi „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – Bit-City”.

Tramwaje bydgoskiej PESY cieszą się dobrą opinią. Realizacja trwającego od 2010 roku projektu BiT-City znacznie poprawi sprawność funkcjonowania transportu tramwajowego w Toruniu. Skorzystają na tym nie tylko pasażerowie MZK w Toruniu, ale również wszyscy uczestnicy ruchu drogowego. Integracja środków transportu, poprawa bezpieczeństwa oraz szybsze poruszanie się po mieście to tylko niektóre korzyści płynące z wykonania zadań, jakie zostały postawione przed projektem. Inwestycja została podzielona na osiem zadań.

Wszystkie prace zakończą się w 2015 roku, ale dotychczasowe postępy są już widoczne gołym okiem – od niedawna pasażerowie MZK w Toruniu mogą korzystać z nowoczesnego taboru tramwajowego bydgoskiej Pesy, a w całym mieście można także zauważyć nowe przystanki tramwajowe oraz zmodernizowane torowiska. Obecnie największy postęp dostrzegalny jest w obrębie czterech z ośmiu zadań: prace związane z przebudową torowiska na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto do Alei Solidarności (zadanie 1), modernizacją pętli tramwajowej Motoarena (zadanie 5) i budową węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Miasto (zadanie 6) oraz rewitalizacją obiektu dworcowego Toruń Główny (zadanie 7) Roboty brukarskie na ulicy Wały gen. Sikorskiego w ramach zadania 1 i 6 mają się ku końcowi, a aktualnie kontynuowane są prace przy kościele św. Szczepana oraz po północnej stronie – od ulicy Uniwersyteckiej do skrzyżowania z ulicą Szumana. Trwa także budowa południowego torowiska – obecnie dotarła już do ulicy Poniatowskiego. W okolicach dworca Toruń Miasto prowadzone są prace przy budowie węzła przesiadkowego. Zakończono już budowę fundamentów dla czterech z pięciu podpór kładki dla pieszych nad ulicą Traugutta, w obrębie której trwają także roboty teletechniczne i sanitarne. Modernizacja pętli tramwajowej Motoarena – określona jako zadanie nr 5 – zakończy się w styczniu przyszłego roku. Ruch tramwajowy na pętli został przywrócony już 1 września br. i od tamtej pory obiekt nie jest wyłączany z ruchu.

Prace prowadzone są w taki sposób, aby zminimalizować wszelkie uciążliwości dla pasażerów i motorniczych. Ukończono już roboty torowe oraz prace związane z oświetleniem drogowym wzdłuż drogi krajowej nr 80 oraz kanalizacją teletechniczną. W całości zrealizowano również budowę parkingu dla pracowników MZK oraz ścieżki rowerowej biegnącej po wschodniej stronie pętli. Wykonane zostały prace na peronach 1 i 4, a ku końcowi ma się remont budynku socjalnego dla motorniczych. W najbliższym czasie będzie gotowe ogrodzenie torów odstawczych oraz oświetlenie chodników i peronów. Ponadto modernizacji poddana będzie sieć trakcyjna, zainstalowane zostanie również sterowanie i ogrzewanie zwrotnic.

W trakcie realizacji zadania 7 związanego z rewitalizacją budynku dworca kolejowego Toruń Główny, pasażerowie mogą aktualnie korzystać z dworca tymczasowego mieszczącego się w budynku A. Obecnie kończy się modernizacja budynków B i C, natomiast w budynku D trwają prace remontowe. Ukończono także roboty w południowej części peronu pierwszego, natomiast część północna wraz z drugim peronem jest w dalszym ciągu modernizowana. Ponadto trwają prace przy drugim odcinku tunelu od ulicy Podgórskiej. W ramach zadania 7 w ostatnim czasie rozpoczęto również prace modernizacyjne pętli przy ulicy Kujawskiej oraz wymianę ogrodzenia przy ulicy Podgórskiej.

Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przede wszystkim podniesienie komfortu pasażerów oraz zwiększenie ich liczby poprzez zapewnienie korzystnych warunków transportu każdemu mieszkańcowi miasta oraz turyście. Zintegrowanie kilku sposobów komunikacji, takich jak transport tramwajowy, autobusowy oraz kolejowy, pozwoli na zorganizowanie wygodnych i szybkich połączeń w mieście oraz umożliwi komfortowe i sprawne przesiadanie się do innych środków lokomocji. Dzięki temu liczba samochodów poruszających się po ulicach Torunia zmniejszy się, a to z kolei wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zredukowanie poziomu hałasu oraz zanieczyszczeń. Aby wszyscy mieszkańcy mieli możliwość wygodnego poruszania się komunikacją miejską, tramwaje, które dzięki realizacji projektu są już dostępne, przystosowano także do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto instalowany właśnie system monitorowania przystanków i pojazdów pozwoli każdemu pasażerowi czuć się bezpiecznie o każdej porze i w każdym miejscu.

Wartość projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – Bit-City” została oszacowana na ponad 273 mln złotych. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na usprawnienie toruńskiego transportu miejskiego z Funduszu Spójności do końca 2015 roku przekazanych zostanie ponad 131 mln złotych. Szczegóły projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – Bit-City” oraz aktualne informacje na jego temat znajdują się na stronie internetowej www.bitcity.torun.pl.

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu