BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Mieszkańcy Torunia od kilku tygodni korzystają już z nowych, 5-członowych Swingów, które charakteryzują się m.in. nowoczesnym designem, klimatyzowanym, przestronnym wnętrzem oraz dostępem do Internetu dla pasażerów. Pojazdy są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i o ograniczonych możliwościach poruszania się. Jeszcze w tym roku w trasę wyruszy łącznie 6 takich tramwajów.

Ale to niejedyne zmiany, jakie zaszły w ostatnim czasie w ramach projektu zmierzającego do poprawy funkcjonowania transportu tramwajowego w Toruniu. Efekty prac oraz prowadzonych działań są coraz bardziej widoczne. Obecnie dobiegają końca prace torowe na pętli Motoarena. TRAMWAJE DLA KAŻDEGO Tramwaje bydgoskiej PESY cieszą się dobrą opinią oraz ogromnym zainteresowaniem nie tylko w kraju, ale także za granicą (kursują m.in. w Moskwie). Pojazdy wyposażone są w automaty do sprzedaży biletów z możliwością płatności kartą do 50 złotych, system automatycznego liczenia pasażerów, system zapowiedzi przystanków, monitoring, a także w elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Przede wszystkim jednak tramwaje zostały zaprojektowane w taki sposób, aby mogły z nich korzystać także osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej możliwości poruszania się. Tramwaje zostały wyposażone w stanowisko do mocowania wózka inwalidzkiego, przyciski sygnalizujące wsiadanie i wysiadanie osoby niepełnosprawnej. Ponadto przy drzwiach dwuskrzydłowych umieszczonych najbliżej kabiny motorniczego znajduje się rozkładana platforma dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W tym roku do eksploatacji zostanie oddanych łącznie 6 tramwajów 5-członowych, a w przyszłym w trasę wyruszy 6 sztuk taboru 3-członowego.

NOWE TORY, NOWY ASFALT

Zakup nowego taboru tramwajowego to tylko jeden z kilku elementów projektu BiTCity. Aktualnie trwają m.in. zaawansowane prace w ramach modernizacji pętli Motoarena. Dotychczas położono już 1200 z 1400 metrów toru pojedynczego, a także zakończono budowę dwóch peronów dla pasażerów wysiadających oraz jednego dla pasażerów wsiadających. W ramach inwestycji zostanie wybudowany jeszcze jeden peron, po północnej stronie pętli. Perony wyposażone zostaną w elementy małej architektury: wiaty, ławki dla pasażerów czy nowe kosze na śmieci. Jeszcze w tym miesiącu wykonawca planuje zakończyć wszystkie roboty torowe, a następnie rozpocząć roboty asfaltowe związane z budową ścieżki rowerowej, montaż słupów trakcyjnych oraz założenie sieci trakcyjnej. Obecnie na terenie pętli zakończone zostały już prace polegające na wykonaniu kanalizacji teletechnicznej oraz okablowania do oświetlenia drogowego i zewnętrznego. Trwają także intensywne prace związane z przebudową torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto do al. Solidarności oraz budową węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto. 30 października oddano dla ruchu samochodowego fragment drogi na ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Teatralnego do ul. Szumana. Obecnie trwają roboty w obrębie chodników: po stronie Muzeum Etnograficznego położono już nawierzchnię z płytek betonowych w kształcie infuły, powstały także miejsca postojowe z kostki kamiennej. Także na ul. Traugutta, na odcinku od mostu kolejowego do ul. Waryńskiego, zakończono roboty torowe. Ruch kołowy w tym miejscu odbywa się na dwóch pasach jezdni północnej – wynika to z zamknięcia jezdni południowej. Z kolei na pl. Św. Katarzyny, ulicach Szumana i Warszawskiej prowadzone są roboty związane z przebudową infrastruktury podziemnej. Między ul. Jęczmienną a Św. Katarzyny wykonano już fragment torowiska. Natomiast w pobliżu mostu kolejowego widoczne są miejsca, w których położone zostaną elementy konstrukcyjne nowej kładki łączącej przebudowane perony tramwajowe z pl. 18 Stycznia oraz dworcem kolejowym. Po stronie południowej ruszyły już roboty instalacyjne.

Wszystkie prace w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” zostaną zakończone w 2015 roku. Inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu