BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Jeden z kluczowych punktów na tramwajowej mapie Torunia przeszedł prawdziwą metamorfozę. Pętla została oddana do eksploatacji z końcem stycznia.

Modernizacja popularnej Motoareny składała się z wielu elementów, a końcowy efekt robi duże wrażenie. Koszt całej inwestycji wyniósł 9 827 700 złotych brutto. Inwestycja przyniosła wiele korzyści zarówno osobom korzystającym z transportu tramwajowego, 
jak i motorniczym. Przyczyni się także do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych MZK.

Przystanki znajdujące się na terenie pętli zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pętla została wyposażona w cztery platformy przystankowe. Podniesienie rzędnych platform do poziomu podłogi nowych tramwajów ułatwi korzystanie z nowego taboru m.in. osobom starszym czy niepełnosprawnym, poruszającym się na wózkach inwalidzkich. 

Dodatkowo z myślą o osobach niedowidzących i słabowidzących platformy zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa z wypustkami, wykonane z płyt w kolorze odróżniającym się od pozostałej nawierzchni platformy. Ponadto na przystanku dla wsiadających pasażerowie mogą ochronić się przed opadami deszczu bądź śniegu dzięki zamontowanym dwóm wiatom. To dobra informacja przed rozpoczęciem sezonu dla amatorów sportu żużlowego. 

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów na terenie całej pętli pojawiły się wygrodzenia zabezpieczające przed wtargnięciem pieszego pod tramwaj oraz chroniące pieszych przed samochodami. Wybudowane zostały specjalne systemy chodników bezpośrednio kierujących pasażerów do poszczególnych platform. Nie zapomniano także o miłośnikach rowerów: wyremontowano ścieżkę rowerową, a także przygotowano plac pod przyszłe miejsca parkingowe dla rowerów.
W lepszych warunkach będą także pracować motorniczowie, ponieważ modernizacji został poddany budynek socjalny. Zlikwidowano bezodpływowy zbiornik na ścieki, i podłączono budynek do kanalizacji sanitarnej. Dodatkowo motorniczowie korzystają ze specjalnych kart, które umożliwiają wejście do budynku i otwieranie szlabanu zainstalowanego na wjeździe na wyremontowany parking dla pracowników.

 
 

Na pętli przebudowano cały układ torowy oraz dobudowano dodatkowe tory odstawcze, które zostały odgrodzone, co zapewni ochronę parkowanym tam tramwajom. W sumie wybudowano osiem rozjazdów, cztery z nich są sterowane automatycznie z tramwaju, a pozostałe mechanicznie. 

Wszystkie zwrotnice w obrębie pętli zostały wyposażone w grzałki ogrzewające rozjazdy, dzięki czemu przy niskich temperaturach nie będą zamarzać. Ponadto wymieniono słupy trakcyjne, oświetlenie drogowe, a także zainstalowano oświetlenie wewnętrzne pętli, między innymi torów odstawczych oraz platform przystankowych. Wszystkie prace budowlane wykonane zostały w przeciągu sześciu miesięcy.

W ramach kolejnych działań na platformie przystankowej dla wsiadających zostanie dodatkowo zamontowana także tablica systemu informacji pasażerskiej z godzinami odjazdu tramwajów, która będzie wyposażona w informację głosową, pomocną dla osób niedowidzących i słabowidzących. 

Modernizacja pętli tramwajowej Motoarena to jeden z elementów projektu pod nazwą „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, którego celem jest poprawa sprawności funkcjonowania transportu tramwajowego w naszym mieście.

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu