BiT-City
00:00:00
00.00.0000

Projekt „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – Bit-City” wkracza w decydującą fazę, a jego efekty widoczne są zarówno dla mieszkańców Torunia, jak i podróżnych. Dzięki realizowanej inwestycji będzie bardziej komfortowo i jeszcze bezpieczniej. Z transportu tramwajowego bez przeszkód skorzystają osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, a tramwaje będą kursować z większą prędkością i częstotliwością, co oznacza skrócenie czasu podróży.

Będzie to możliwe m.in. dzięki budowie węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto oraz przebudowie torowiska na linii średnicowej od węzła do Alei Solidarności. W ostatnim czasie zrealizowano wiele prac w tym zakresie. Zakończone zostały zasadnicze roboty torowe i trakcyjne, a dodatkowo poprowadzono większość robót drogowych na głównym odcinku ulic. Obecnie trwają prace związane z infrastrukturą techniczną, a także z zagospodarowaniem skweru zieleni wokół pomnika Poległych Kolejarzy, na Placu 18 Stycznia oraz przy ulicy Skrzyńskiego, gdzie do wykonania została nawierzchnia drogi i parkingu oraz chodniki wraz ze ścieżką rowerową. Na kładce, która prezentuje się bardzo okazale, trwa montaż szklanego zadaszenia, a w jej obrębie budowane są nowe perony. Niebawem rozpocznie się także montaż wygrodzeń i wiat przystankowych.

W ramach projektu zakończono modernizację 24 platform przystankowych. Dzięki podwyższeniu platform wsiadanie do tramwajów nie sprawia już problemów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanki zostały wyposażone w wiaty przeciwdeszczowe, ławki dla oczekujących pasażerów, a także stojaki rowerowe, umożliwiające pozostawienie jednośladu i zmianę środka transportu. Z końcem ubiegłego roku rozpoczęto wdrożenie systemu monitoringu (zadanie 3), którym objęte zostaną wszystkie przystanki tramwajowe w mieście. W sumie sytuację na przystankach monitorować będzie 76 kamer HD, z których obrazy będą przesyłane do centrum nadzoru monitoringu wizyjnego. Na chwilę obecną wybudowano 6,5 km kanalizacji teletechnicznej (z planowanych 8 km) oraz zainstalowano ponad 25 km kabli światłowodowych i energetycznych do punktów kamerowych. Powstała sala operatorska z dwoma stanowiskami operatorskimi i ścianą wizyjną, na której można będzie obserwować zdarzenia na przystankach. Na końcowym etapie jest modernizacja stacji trakcyjnych –„Centralnej” i „Wschodniej”.

Stacje zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia zasilające sieć trakcyjną i układy sterowania. Centralne sterowanie i monitoring jest możliwy dzięki powstaniu Centrum Sterującego, a podgląd na działanie sytemu ma także dyspozytor tramwajowy. Pętla Motoarena została oddana do użytku pasażerów w styczniu tego roku. Wyremontowano budynek socjalny dla motorniczych, wybudowano sieć trakcyjną i układ chodników oraz rozbudowano i unowocześniono platformy przystankowe, a dzięki przebudowie układu torowego i budowie dodatkowych torów odstawczych pętla została dostosowana do obsługi zwiększonej ilości taboru. Cały czas trwają prace nad rewitalizacją Dworca Głównego, gdzie dotychczas m.in. ukończono modernizację budynku poczty (na czas remontu dworca przeniesiono tutaj kasy, poczekalnie oraz punkty gastronomiczno- -handlowe), gotowe są dworcowe toalety, budynek Straży Ochrony Kolei, hostel na 50 miejsc oraz część peronów. Wewnątrz budynku wykonano wszystkie rozbiórki i położono instalację elektryczną oraz sanitarną. Jednocześnie prowadzone są prace nad renowacją i oczyszczaniem elewacji obiektu oraz budową tunelu, dzięki któremu pasażerowie będą mogli dostać się na dworzec zarówno od ulicy Podgórskiej, jak i od ulicy Kujawskiej. Dużym udogodnieniem dla podróżujących będą ruchome schody prowadzące do budynku głównego oraz winda. Projekt obejmuje również zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.

Mieszkańcy Torunia mogą korzystać już z niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Po mieście porusza się 6 trójczłonowych oraz 6 pięcioczłonowych tramwajów, które wyposażone są w monitoring, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wi-fi oraz platformy dla wózków inwalidzkich. Wkrótce do Torunia trafi 5 tramwajów dwukierunkowych, które sprawdzą się jako uniwersalne pojazdy do codziennej eksploatacji, a także na remontowanych torowiskach oraz na liniach, gdzie nie ma pętli. Realizowany projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Media

Podpisanie umowy z PESA S.A.
Podpisanie umowy z PESA S.A.
Przed realizacja projektu
Dworzec Główny w Toruniu
Wizualizacje projektu
Wizualizacja wnętrza Dworca Głównego w Toruniu

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać informacje o projekcie.